در فصل سرد چه گل و گياهاني بكاريم و بخريم؟

۱۲۶ بازديد

بعضي از گياهان برخلاف بقيه، اتفاقا وقتي هوا سرد مي‌شود، نه‌تنها خاموش و خشك نمي‌شوند بلكه سبزتر و سرحال‌تر هم مي‌شوند و حتي اين سرما براي رشدشان، لازم و ضروري است. 

_بنفشه‌هاي رنگارنگبنفشه كه انواع وحشي آن در ايران وجود دارد، گياه سرمادوستي است كه تا هوا سرد نشود، گل نمي‌دهد.اگر بارندگي وجود داشت، نيازي به آبياري نيست و اگر هوا خشك بود بايد هفته‌اي ۲ بار بنفشه را آبياري كنيد.
_گل برف موگه يا گل برف را در فصل سرد مي‌كارند و فقط در همين فصل هم گل مي‌دهد. بذر اين گياه آپارتماني در ايران هم وجود دارد و اتفاقا خيلي‌ها به آن علاقه‌مندند و مي‌توانيد آن را از گلخانه‌ها تهيه كنيد و بكاريد. مراقبت از آن هم اصلا سخت نيست.
_سير در خانهسير هم مثل پياز دوره رشد طولاني دارد و تا اول تابستان سال بعد قابل برداشت است. در طول دوره رشد از برگ‌هاي سبز سير مي‌توانيد به‌عنوان سبزي تازه در غذاهايتان استفاده كنيد.
_پياز بكاريدپرورش نشا‌هاي پياز كشت‌شده در پاييز راحت است و گياه در طول زمستان مي‌تواند از خود مراقبت كند. پياز‌ها دوره پرورش طولاني دارند و تا تابستان بعد آماده برداشت نمي‌شوند پس اگر قصد كاشت گياهان را در بهار آينده و در همان باغچه داريد، بايد از قبل برنامه‌ريزي كنيد، چون پياز‌ها هنوز در زمين هستند.
_چغندر پرخاصيتچغندر يكي از سبزيجات پاييزي فوق‌العاده است. بسياري از افراد ريشه چغندر را مصرف و بعضي برگ آن را استفاده مي‌كنند، زيرا يك منبع عالي از ويتامين C و ويتامين A محسوب مي‌شود. يك نكته ضروري در مورد پرورش چغندر اين است كه چغندر بايد به‌صورت عميق در خاك قرار داده شود به‌طوري كه در برابر سرما آسيب نبيند.
_هويج؛ سبزي پاييزيهويج يكي از سبزيجات براي پرورش در پاييز و زمستان است. اين گياه براي سلامتي بسيار ضروري است و مي‌توان تا ۹‌ماه بدون آسيبي آن را ذخيره كرد. 
_كاهوي خانگيشما به راحتي مي‌توانيد در طول زمستان در باغچه خود يك مزرعه كاهو داشته باشيد. پرورش كاهو آسان است بنابراين كاهو مي‌تواند يك شروع عالي براي كساني باشد كه قصد دارند سبزيجات و گياهان را پرورش دهند. كاهو تقريبا روزانه به ۵ ساعت نور نياز دارد، در نتيجه در طول زمستان هم مي‌توان آن را پرورش داد. اين گياه نياز دمايي نسبتا پاييني دارد و مناسب كشت در پاييز است.
_تربچه‌هاي نقلي تربچه را مي‌توان در انواع سوپ و سالاد به‌كار برد. همچنين پرورش اين سبزي خوشمزه مي‌تواند يك منبع درآمد باشد.
_شلغم؛ داروخانه خانگي اين گياه به آساني رشد مي‌كند. پرورش شلغم يك منبع درآمد خوب نيز هست.
_كلم پيچ، سبزي فصل سردكلم به خوبي در فصول سرد رشد مي‌كند، چون رطوبت بيش از حد يا هواي خيلي گرم براي اين گياه خوب نيست و در اين شرايط كلم به خوبي رشد نمي‌كند. بهترين ويژگي اين گياه اين است كه مي‌توان براي مدت زيادي آن را ذخيره كرد.

_اسفناج؛ سبزي هميشگياسفناج به‌عنوان يك سبزي با ارزش و مغذي شناخته مي‌شود. اين سبزي داراي مقدار زيادي آهن، ويتامين C و ويتامين A است. اسفناج محصولي عالي براي چيدن و دوباره سبز شدن است كه كاشت آن در اوايل پاييز باعث مي‌شود تمام زمستان و حتي تابستان آينده بتوانيد از برگ‌هاي تازه و لطيف آن استفاده كنيد. اگر گل‌هاي آن را حذف كنيد تا مدت‌ها به توليد برگ ادامه مي‌دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.